Warsztaty scenariuszowe


Warsztaty dla osób zainteresowanych pisaniem scenariuszy – zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych. Zajęcia podzielone są na 5 poziomów, w zależności od poziomu szczegółowości i zainteresowania.
Poziom podstawowy  – ogólne pojęcie o budowie scenariusza i gatunkach oraz różnicach w strukturze scenariusza dla tv i kina.
Poziom średni – pogłębiony warsztat, z większą ilością przykładów i szczegółowym omówieniem różnić między tv i kinem.
Poziom zaawansowany scenariusz kinowy – pogłębiony warsztat ze skupieniem się tylko na jednym medium.
Poziom zaawansowany scenariusz telewizyjny – pogłębiony warsztat ze skupieniem się tylko na jednym medium.
Poziom zaawansowany z analizą prac uczestników – 4 godziny wykładu plus ocena prac nadesłanych przez uczestników po warsztatach.

Zakres ogólny warsztatów:

  • Dramaturgia. Krótka historia dramaturgii: Arystoteles, Horacy. Dramaturgia współczesna.
  • Ogólna struktura scenariusza. Paradygmat. Struktura otwarta.
  • Scenariusz – podstawowe informacje. Forma scenariusza kinowego i telewizyjnego.
  • Kino a telewizja – podstawowe różnice przy pisaniu scenariuszy.
  • Pomysł filmowy. Jak pracować nad pomysłem? Co to jest historia? Jak przejść od pomysłu do fabuły? Typy konfliktów.
  • Fabuła. Rozwijanie pomysłu w fabułę. Dokumentacja materiałów scenariuszowych. Elementy uatrakcyjniania fabuły. Wstępne informacje o strukturze scenariusza.
  • Dwa prawa pisania scenariuszy.
  • Postać. Identyfikacja widza z postacią. Wielowymiarowość postaci. Kartoteka postaci.
  • Praca nad postacią. Język postaci. Typy postaci. Rozwijanie postaci. Opis główny i uboczny postaci.
  • Dialog filmowy. Rozmowa w życiu codziennym a dialog scenariuszowy. Cechy dobrego dialogu. Funkcje dialogu.
  • Praca nad dialogiem. Przygotowanie dialogu. Przykłady różnych typów dialogu i ich cechy charakterystyczne.
  • Scena. Co to jest scena scenariusza? Jak opisać scenę. Wybór miejsca sceny.
  • Komponenty i typy scen. Komponenty sceny. Typy scen. Jak budować scenę? Wewnętrzna dramaturgia sceny. Jak weryfikować scenę?
  • Sekwencja scen. Typy sekwencji scenariuszowych. Budowa sekwencji scen.
  • Budowa sekwencji scen. Przejścia w sekwencji. Sekwencje równoległe. Sekwencje przeplatane. Weryfikacja sekwencji.
  • Struktura scenariusza telewizyjnego. Filmy telewizyjne. Struktura 30 minut. Struktura 60 minut.
  • Struktura filmu kinowego. Układ scen i sekwencji. Gatunek a struktura scenariusza. Weryfikacja struktury.
  • Komedia telewizyjna. Co wzbudza śmiech? Komedia telewizyjna. Typy komedii telewizyjnych. Sitcom. Składanka. Stand-up comedy.
  • Elementy komedii filmowej. Postać. Dialog. Akcja. Rodzaje żartów komediowych.
  • Film kryminalny. Typy filmów kryminalnych. Bohater a przestępca. Język kryminału.
  • Struktura filmu kryminalnego. Postać a akcja. Suspens.

Warsztaty prowadzi Andrzej Tuziak – absolwent wydziału scenariuszowego PWSTFiTv w Łodzi. Członek Stowarzyszenia Pisarzy Polskich od roku 1990. Autor podręczników „Jak pisać scenariusze dla telewizji” – wydawca Ośrodek Szkolenia i Analiz Progr. TVP” i „Kurs pisania scenariuszy filmowych” – Europejska Szkoła Kształcenia Korespondencyjnego. Autor między innymi scenariuszy do filmów: „Tramwajada”, „Głodomór”, „Kraków: pokochać na zawsze”, „Taksówka jedynki” – serial, „Zakręcone” – serial, „Fala zbrodni” – serial, „Majka” – serial.

 

foto: Jacobo Hoyos Zea/flickr.com